Kompetensutveckling

Idag har det vart en väldigt lärorik och bra dag. Vi startade med en föreläsning om genus. Genus betyder det sociala könet. Och jag fick en helt ny uppfattning om vad det egentligen innebär. Det man nu vill se till eller måste sträva efter enligt läroplanen är att man måste se barnens egna individ. Vi måste uppmuntra barnen till att det finns val möjligheter i leken och inte placera ut dom i grupper efter könet eller åldern.
Hon som hade föreläsningen pratar i många grupper och inte bara för pedagoger utan även politiker. Hon vill förmedla jämställdhet i samhället.

Men det jag mest reagerade på var att hon som hade föreläsningen(kommer inte ihåg namnet på henne) tog upp en undersökning som forskare hade gjort och den statistiken visade att vi mammor har flickor mer intill sig och vända emot bröstet när dom är små, och pojkar har vi mer vända utåt!? Dom menade att vi visar mer omsorg till flickor än vad vi gör till pojkar. Där sa jag till att det stämmer absolut inte ! Nej kanske inte enligt dig sa hon men det var de forskarna hade fått fram i undersökningen. Att man gör det omedvetet. Helt sjukt!

Som sagt det var en lärorik dag och mer kommer det bli.

När jag kom hem hade Daniel åkt in till stan med barnen och köpt en Tassimo till oss. Jag hade gått och pratat om en kaffe maskin idag till en i arbetslaget och inte till Daniel. Sen när jag ringer till honom så säger han. Det väntas en överraskning när du kommer hem.
Och där står en kaffe maskin! Så läskigt!
Nu kan vi med dricka lyxkaffe ;-) och jag får min älskade latte om dagarna!

Hejsålänge


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0